Haber Sitelerinin Değişmesi Gereken Temel Bir Yol — (Çeviri) 

  • Açık Veri ve Veri Gazeteciliği Derneği PTT Tunus Caddesi Şubesi PK 40 Çankaya / Ankara

  • +90 (0312) 911 3073

  • info@avvg.org.tr

 

Duyuru



Haber Sitelerinin Değişmesi Gereken Temel Bir Yol — (Çeviri)

Haber Sitelerinin Değişmesi Gereken Temel Bir Yol — (Çeviri)






Çevirmenin notu:

Bu yazı veri gazetecisi ve geliştirici Adrian Holovaty tarafından 2006 yılında kendi blogunda yayınlanmıştır. Özellikle veri gazeteciliği akademik literatüründe habercilikte yapılandırılmış veri kullanımının dile getiren ve veri gazeteciliği yaklaşımını öne süren ilk yazılardandır. Bu alanda çalışmalar yapan bir çok akademisyen tarafından referans verilmiştir (Bounegru, 2012; Howard, 2014; Cairo 2017).


“Haber sitelerinin web sayfalarını geliştirmesi için 9 yol” başlıklı bir blog yazısı son zamanlarda gündemde. Bu sitede online haber endüstrisine eskiden olduğu kadar yazı yazmıyorum, ancak bu yazı, haber portallarının ne yapması gerektiğine dair şuan ki düşüncelerimi toparlama konusunda bana ilham verdi.

Öz geçmiş olarak, neye yarar bilmiyorum ama, bir gazetecilik diplomam var ve 1998 yılında beri haber siteleri için çalışıyorum (üniversite gazeteleri ve stajyerlik dahil). Çalıştığım haber portalları: Missouri Üniversitesi’ndeki themaneater.com sitesi, Atlanta’da SuburbanChicagoNews.com, ajc.com siteleri, Kansas’ta LJWorld.com / Lawrence.com haber siteleri ve geçen yıl washingtonpost.com.

Blog yazısında dile getirilen noktaların çoğu makul ama biraz aşırı spesifik (içeriğinize cep telefonlarınızda çalıştırın) ve trendlere uygun (haber içeriklerinizde etiketleme! kullanın). Bunda yanlış bir şey yok — online haber endüstrisinin alabileceği tüm tavsiyelere ihtiyacı var. Ancak gazetelerin okuyucular için başlıca bilgi kaynakları olarak kalmaları için daha temel değişimlerin gerçekleşmesi gerekiyor.

Bu önemli değişimlerden biri: 

"Gazetelerin hikaye merkezli dünya görüşünü değiştirmesi gerekiyor."

"Geleneksel bir gazetecilik tarzıyla on yıllar boyunca sürdürülen gazetelerde çalışanlar, asıl rollerini şöyle görüyor:

1.Bilgi toplamak

2.Bir gazete haberi yazmak

Bir çok haber ve enformasyon türü için sorun şu ki haber hikayeleri artık yeterli değil.Yerel gazetecilerin günlük olarak topladıkları şeylerin çoğu, yapılandırılmış bilgi: bilgisayarlarla otomatik bir şekilde, işlenebilen, düzenlenebilen bilgi türü. Yine de bilgi, yeniden kullanılabilirlik imkanı olmayan, büyük bir metin bloguna, bir gazete haberi haline getiriliyor.

Yeniden kullanılabilirlik derken neyi kastediyorum? Açıklamama izin verin: “Cep telefonunda bir gazete haberini görüntüleyebilmek” demek istemiyorum. “RSS ile haber okumayı” kast etmiyorum. Bu saydıklarım iyi hedeflerdir, ancak bunlar bilginin kendisini değil, formatını değiştirmeyi amaçlayan örneklerdir.

“Yeniden kullanabilirlik bilginin atomik olarak ve makine-okunabilir biçimde depolanmasını gerektirir”

Bilgilerin başka bir amaç için yeniden kullanılabilmesi ve bir araya getirilmesi farklı bir şeydir. Yeniden kullanabilirlik bilginin atomik olarak ve makine-okunabilir biçimde depolanmasını gerektirir. Örneğin, bir gazetenin yerel bir yangın hakkında bir haber yaptığını varsayalım. Bir cep telefonunda bu haberi okuyabilmek iyi ve mükemmel bir şeydir. Yaşasın, teknoloji! Ama gerçekten yapmak istediğim şey, bu haberin ham gerçeklerini, yangının ayrıntılarını, altyapısını tek tek karşılaştırıp araştırmaktır: tarih, saat, yer, kurbanlar, itfaiye istasyonu sayısı, itfaiyeden uzaklığı, itfaiyecilerin isimleri, olay yerine itfaiyecilerin gelmesi için gereken zaman, önceki yangınların detayları. Ve ne zaman olursa olsun, sonraki yangınlar.

Yapılandırılmış verilerle kastettiğim şey budur: bir ilgi alanıyla tutarlı niteliklere sahip bilgiler. Tıpkı her kolej basketbol oyununun birçok öz niteliği olduğu gibi, rapor edilen her suçun birçok özelliği olduğu gibi, her yangın da bu özelliklere sahiptir.

Bu üç örnek, yaygın olduğu için bu yapı için en açık ve uygun adaylar. Ayrıca insanlar yıllardır spor istatistiklerini detaylı olarak inceliyor, üzerinde çalışıyor. Ve suçları analiz ediyorlar.

Fakat bu bariz örnekleri genişletebiliriz. Gazetecilerin hangi tür bilgileri topladıklarını incelemek için biraz zaman ayırırsanız, bahsettiğim yapılar yeterli olacaktır. Aşağıda bu yapılara ve özelliklerine çalıştığım haber sitelerinden örnek vermeye çalıştım.

  • Bir ölüm ilanı, bir kişi hakkındadır, tarihleri ve cenaze evlerini içerir.

  • Bir düğün duyurusu, düğün tarihi, nişan tarihi, gelin memleketi, damat memleketi ve çeşitli diğer mutlu, çiçekli bilgi parçaları ile bir çift hakkındadır

  • Bir doğum ebeveynleri, bir çocuğu (veya çocukları) ve bir tarihi içerir

  • Bir üniversite mezununun öğrenim gördüğü eyaleti, şehri, derecesi, ve mezuniyet yılı vardır.

  • Özel bir içki haftanın bir günü vardır ve bir barda sunulmaktadır.

  • ABD Kongresi’nin programında bir gün ve birden fazla gündem maddesi vardır.

  • Siyasi bir reklamda aday, devlet, siyasi parti, çoklu konular, karakterler, ip uçları, müzik ve daha fazlası vardır

  • ABD’deki her senato, kongre ve eyalet seçimi, yeri, analizi, demografik bilgileri, önceki seçim sonuçları, kampanya finansmanı bilgileri ve daha fazlasını içeriyor.

  • Guantanamo Körfezi’nde her tutuklunun yaklaşık yaşı, doğum yeri ve daha fazla bilgisi vardır.

Buradaki temayı, içeriği görüyor musunuz? Gazetelerin topladığı bir çok bilgi, detaylı olarak yapılandırılmıştır. Bu yapıyı fark etmek bir kişiyi (kolay kısım), bu bilgilerin yapılandırılmış formatta depolanması da bir başka kişiyi (zor kısım) gerektirir.

“Gazeteciler teknoloji ve yenilik meraklısı grup değildir, ve değişime dirençlidirler.”

Şimdi, gazetelerin bu tür düşünceyi kabul etmekte neden yavaş kaldığını anlayabiliyorum. Gazeteciler teknoloji ve yenilik meraklısı grup değildir, ve değişime dirençlidirler.

Bu düşünceye engel olan bir tür gazetecilik kibridir: “Bu nasıl gazetecilik oluyor? Biz gazeteciler olarak ve karmaşık bilgileri insanlara anlayabilecekleri şekilde açıklamak için eğitildik. Ham verilerin görüntülenmesi insanlara yardımcı olmaz; Bir haber makalesi yazmak insanlara yardımcı olur, çünkü o, düz İngilizce’dir.” Bilgisayar programlama yoluyla gazetecilik, ”makine-okunabilir verilerin önemi gibi kavramları bir dizi gazetecilik ve medya etkinliğinde sunduğumda kaçınılmaz olarak bazıları bu soruları sorar.

Şöyle ki bu sorulara bir kaç cevabım var:

Birincisi, “Bu gazetecilik mi?” sorusu akademik bir sorudur. Gazeteciler, “gazetecilik” kavramının ne olduğu ve ne olmadığı konusunda daha az endişe duymalı ve insanların yaşamları için yararlı ve onlara dünyayı anlamalarına yardımcı olan önemli bilgiler için daha fazla endişe duymalıdır. Bir gazete, okuyucu kitlesi için geçerli, güncel ve önemli bilgilere adil bir bakış açısıyla yaklaşmalıdır.

İkincisi, gazetelerin tamamen geniş bir veri koleksiyonuna dönüşmesini, tamamen haber makalesi formatını terk edilmesi gerektiğini söylemiyorum. Haber makaleleri, hikayeleri anlatmak, karmaşık konuları ve diğer her tür şeyi analiz etmek için mükemmel bir yoldur. Bir makale — “büyük bir metin bloğu” — genellikle kavramları açıklamanın en iyi yoludur. İngilizcenin nüansları, makine-okunabilir veri kaynaklarını düzgün bir şekilde açıklayamayabilir. (Şu anda okuduğunuz bu yazının işlevinin, bir veri tabanı ile gerçekleştirilememesi bunun en iyi örneğidir.) “Gazetelerin hikaye merkezli dünya görüşünü durdurması gerektiği” derken, tüm haber formatını ortadan kaldırılması gerekiyor.” demek istemiyorum. Demek istediğim şey iki tür bilgi yayımı, dağıtımı, bir arada var olabilir ve birbirini tamamlayabilir.

Ancak gazeteci kibrinin ötesinde, bir başka sorun da, gazetecilik şirketlerinin mevcut yazılım ve organizasyonel kurulumunun, her türlü “bilgi edinme çabasına” karşı koymasıdır. Şimdiye kadar gördüğüm her gazetede web sitesi, içerik yönetimi sistemi, hiç kuşkusuz hikaye merkezlidir. . Etkinlik takvimi bilgilerini haber sitesi içerik yönetim sisteminize göndermek mi istiyorsunuz? Bir “haber makalesi” olarak yayınlayın. Şehrinizde son suçların listesini yayınlamak ister misiniz? Bunu bir “haber makalesi” olarak yayınlayın. Örnekler çoğaltılabilir. Çok fazla muhabir, hatta hatta editör, bu sorunlarla ilgili bir şeyler yapamaz, çünkü içerik sistemine çok fazla yatırım yapılmıştır veya gazete bilgisayar programcısı istihdam etmiyordur. (Sonuncusu bir yönetmeninin kameramanları veya video editörlerini kullanmayı reddetmesi kadar mantıklı.)

LJWorld.com’da çalışırken, tüm bu farklı bilgi türlerini ele alabilmek için sıfırdan bir içerik yönetim sistemi yazdık. (Ve yeni bilgi türlerini hızlı bir şekilde ele alabilmemiz için Django web dilini oluşturduk.) Ancak bundan önce, eski bir içerik yönetim sistemimiz vardı ve işleri haberleri basılı gazeteden kopyalayıp içerik sistemine yapıştırmak olan gece editörlerimiz, tüm gazetelerin küçük çaptaki işlerini “haber makaleleri” olarak paylaşırdı. “Günün fotoğrafı”, sadece bir fotoğraf olarak metninin olmadığı bir yazı formatında yayınlanırdı. Bunun nedeni içerik yönetim sisteminin bunu farklı bir şekilde nasıl yapılacağını desteklememesiydi.

Bu çok ince bir problemdir. Her şeyi bir haber makalesi olarak yayınlama ve depolama hatasını açıklamaya çalıştığımda, gazeteciler bunun neden kötü olduğunu hemen anlamaz. Onlara göre, bir içerik sistemi kamuoyuna bilgi saplamak için sadece bir amaçtır. Sadece bilginin web sitesine yerleştirmesinin olabildiğince hızlı ve akıcı olmasını istiyorlar. Amaç temiz, yapılandırılmış verilere sahip olmak değil, verileri iyi bir kullanıcı arayüzü aracılığıyla hızlı bir şekilde yayınlamak.

Ama uzun vadeyi düşünen bir veri insanı olarak, benim için hedef bilgiyi mümkün olan en değerli biçimde saklamaktır. Sorunu açıklamak özellikle sinir bozucu çünkü bariz bir problem değil; web sitenizdeki her şeyi bir haber makalesi olarak depolarsanız, web sitesinin kullanılması zor değildir. Aksine, bu problem sadece bir fırsat kaybıdır. Tüm bilgileriniz “haber makalesi” formatında saklanıyorsa, yapacağınız haberlerden suç verisini kolayca derleyemez ve bunları bir şehir haritası üzerinde görselleştiremezsiniz. Etkinlik takvimi oluşturmak için etkinlikleri kolayca derleyip düzenleyemezsiniz. Kısaca bu haber sitesi, okuyucuların beklediği kaliteli şeyleri gerçekleştiremez.

Son olarak, bazı gazete web sitelerinin aktif olarak bu sorunları anlamalarını sağlamaya çalıştığını ve bazı internet editörlerinin benimle herhangi birisini tanımadığını sormak için benimle irtibata geçtiğini not edeceğim: “Adrian lütfen! teknik yeteneği olan ve bu becerilerini haber sitelerinde kullanmak isteyen herhangi biri var mı?” Eğer bu becerilere sahipseniz, lütfen benimle iletişime geçin ve sizi ilgilenen haber siteleri ile temasa geçireceğim. Endüstrinin size ihtiyacı var.



Not: Yazıldıktan birkaç yıl sonra: bu makale, Pulitzer Ödülü’nü 2009'da kazanan ve haber verilerinin iyi bir şekilde ele alınmasının mükemmel bir örneği olan PolitiFact’in yaratılmasına ilham verdi.


Yazar: Adrian Holovaty

Çeviren: Sadettin Demirel

Original Link: http://www.holovaty.com/writing/fundamental-change/

*Bu çeviri için yazının sahibi Adrian Holovaty’den izin alınmıştır


Yazıyı referanslayan kaynaklar:

Bounegru, L. (2012) ‘Data Journalism in Perspective’, in Gray, J., Bounegru, L., and Chambers, L. (eds) The data journalism handbook: How journalists can use data to improve the news. O’Reilly Media, Inc, pp. 17–21.

Cairo, A. (2017) Nerd journalism: How data and digital technology transformed news graphicsTDX (Tesis Doctorals en Xarxa). Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institute (IN3). Available at: http://hdl.handle.net/10609/66768 (Accessed: 3 April 2018).

Howard, A. (2014) ‘The Art and Science of Data-Driven Journalism’, Tow Centre for Digital Journalism — a Tow/Knight Report. doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.